Vulnerabilitatea acestei structuri esențiale în pastrarea echilibrului statal constă tocmai în modul de numire a membrilor acesteia.
Curtea Constituţională este alcătuită din 9 judecători, numiţi pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit.
Din cei 9 judecători, trei sunt numiţi de Camera Deputaţilor, trei de Senat şi trei de Preşedintele României.
Componenţa Curţii se înnoieşte cu o treime din numărul judecătorilor din 3 în 3 ani, fiecare din autorităţile competente să efectueze numirile desemnând câte un judecător. Aplicarea acestui sistem de înnoire periodică a fost asigurată, la înfiinţarea Curţii, prin numirea primilor judecători pe durate de 3, 6 şi 9 ani, pentru fiecare din aceste durate fiind desemnat, în mod corespunzător, câte un judecător din fiecare grupă.
Vedem cu ușurință că membrii CCR sunt reprezentanții politicienilor și, ca o concluzie logică, reprezintă interesele acestora, fapt observat cu ușurință în special de când șeful acestui for este politicianul Valer Dorneanu.
În timpul guvernărilor Dragnea, prin intermediul „distrugătorului” ministru al justiției Tudorel Toader, au avut loc mai multe acțiuni de demolare a justiției, acțiuni care au avut loc cu largul concurs al CCR.
Am văzut chiar hotărâri ale CCR care contravin flagrant constituției, sau care chiar exced competențelor acestei instituții.
Politrucii din CCR au fost încurajați în acțiunile lor tocmai prin imunitatea absolută de care dispun și prin imposibilitatea contestării deciziilor lor pe plan intern. Aici se pune întrebarea pe controlor cine îl verifică?
Salvarea vine totuși de la Curtea de la Veneția, CEDO și CJUE, instituții europene suprastatale care au rolul de a cenzura abaterile de la democrație ale statelor.Instanțele naționale, disperate de soluțiile total aberante ale CCR, au sesizat CJUE cu privire la unele aspecte care, până la urmă, încălcau orice logică juridică.
Secția pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii salută Hotărârea Curții de Justiție a Uniunii Europene pronunțată la data de 18.05.2021 care priveşte aspecte esenţiale referitoare la modul de organizare şi funcţionare a sistemului judiciar din România.
Decizia de miercuri a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) pune definitiv capăt dezbaterii publice că desființarea Secției speciale ar trebui însoțită de anumite garanții, așa cum a susținut CSM, şi înlătură argumentația că simpla existență a SIIJ „constituie o garanție legală a principiului independenței justiției, sub aspectul componentei sale individuale, independența judecătorului”, susține ministrul Justiției, Stelian Ion.
În analiza transmisă, Stelian Ion punctează că CJUE a stabilit că Decizia din 2006 privind instituirea MCV este obligatorie pentru România în toate elementele sale, adică atât în privința considerentelor (prin care instituirea MCV este justificată de imperativul remedierii deficiențelor din domeniul reformei sistemului judiciar și al luptei împotriva corupției), cât şi în privința „obiectivelor de referință” stabilite pentru țara noastră. Este vorba despre garantarea unui proces judiciar mai transparent și totodată mai eficient şi continuarea, în baza progreselor realizate deja, a unor cercetări profesioniste și imparțiale cu privire la acuzațiile de corupție la nivel înalt, respectiv, adoptarea unor măsuri suplimentare de prevenire și combatere a corupției, în special în administrația locală.
„România trebuie să țină seama în mod corespunzător de cerințele și de recomandările formulate în rapoartele MCV, având sarcina de a colabora cu bună credință cu Comisia pentru a surmonta dificultățile întâmpinate cu privire la realizarea „obiectivelor de referință”, cu respectarea deplină a acestor obiective și a dispozițiilor tratatelor”.
Având în vedere că nu este la prima încălcare a obligațiilor funcționale, apreciem că se impune cu celeritate demisia tuturor membrilor CCR și reformarea din temelii a acestei instituții. Orice întârziere din partea politicienilor nu poate fi privită decât ca o complicitate a acestora cu membrii CCR la dezastrul pe care îl provoacă deliberat.
Se impune, mai mult ca oricând, reformarea societății românești începând de la reformarea instituțiilor de bază.
De asemenea se impune revederea imunităților, ocuparea funcțiilor publice, regândirea funcției de consilier pe lângă oamenii politici, funcții care nu fac decât să căpușeze statul prin dublarea inutil și abuziv a funcțiilot publice.
Trebuie ieșit din logica gândirii Dragnea, Olguța, Iordache, Nicolicea, etc. și revenirea la o logică sănătoasă care, până la urmă, este singura soluție pentru o societate prosperă.
Florel MIHAI, 20.08.2021 Pitești
Cmentariile sunt închise